Simplify Cloud Innovation

April 2022: de maand van…

Behind the scenes
Data in de cloud veilig balk
April 2022: de maand van…

Naam: Johan Voerman
Functie: Chief Technology Officer

Johan Voerman - Cloud Solution Architect en Partner

Nieuwe maand, nieuw verhaal

Inmiddels is het alweer april en hebben we alweer mogen genieten van de eerste zonnige dagen. Tijd voor een nieuw verhaal van een van onze collega’s. Vandaag is onze Chief Technology Officer Johan Voerman aan het woord. Hij vertelt vol passie over de introductie van het SOC, het CMT en het STIP. Wat dat allemaal is? Lees verder om daar achter te komen.

Johan, goed dat je er bent en jouw verhaal wilt delen! Voor de mensen die je kennen, is het algemeen bekend dat je niet graag in de picture staat.

Ja dat klopt. Laat mij maar gewoon lekker bezig zijn met waar ik goed in ben en wat ik leuk vind: innovatie met behulp van cloud oplossingen. Ik ben altijd al iemand van de techniek geweest. Al tijdens mijn studie maakte ik websites voor verschillende bedrijven binnen mijn kennissenkring. Jaren geleden ben ik begonnen als Systeembeheerder en heb mezelf door de jaren heen verder gespecialiseerd richting Microsoft Public Cloud. 

Lees ook:
Johan stelt zich voor

Ja, onze klanten en collega’s kennen jou als dé Microsoft Public Cloud specialist van Synlogic en roemen je om je kennis en kunde. Wat drijft jou?

Haha, nou niet overdrijven hoor. Ik ben niet alleswetend en ook ik leer nog elke dag. Op diepe inhoudelijk technische zaken ben ik blij dat ik een team om mij heen heb die veel meer kennis hebben dan ik. Persoonlijk vind ik techniek gewoon erg leuk, maar nog leuker vind ik het om mensen te verbinden met de techniek. Daar zit wat mij betreft ook echt de kracht van ICT. Mensen hebben namelijk vraagstukken en die kunnen we vaak oplossen met de nieuwste cloud technieken. De uitdaging zit er voor mij in om samen met het team de juiste combinatie van technieken te vinden voor onze klanten zodat zij écht geholpen zijn.

Inmiddels ben jij onze Chief Technology Officer (CTO) zoals dat met een mooi woord heet. Waar houd jij je de laatste tijd mee bezig?

Ja mooi woord hè, CTO. Ach het is maar een naam, maar het klinkt wel cool. Waar ik in het verleden veel voor onze klanten bezig was, houd ik me tegenwoordig vooral bezig met  interne projecten en processen waar onze klanten van gaan profiteren en dat nu ook al veel doen. Het is niet zo dat ik helemaal geen klantcontact meer heb hoor, maar ik ben nu meer op de achtergrond bezig. Onze specialisten zijn van hoog niveau en kunnen onze klanten goed helpen waardoor ik mijn handen vrij heb om mij met andere toffe ontwikkelingen bezig te houden.

Goed om te horen dat je zo enthousiast bent en dat het zo goed gaat. Je hebt vast een voorbeeld van een intern project waar jij volop mee bezig bent.

Dank je wel en ja, ik heb zoveel projecten waar ik mij mee bezig houd. Maar goed, je wilt een voorbeeld.. Wat dacht je van het SOC (het vorig jaar geïntroduceerde MKB Security Operations Center)? Samen met Ruben Wanders – onze Cloud Security Engineer – hebben we een dienst geïntroduceerd speciaal voor het MKB waarmee we de ICT-omgeving 24×7 monitoren op het gebied van security vraagstukken. Je kan security wise echt zo enorm veel met de Microsoft Public Cloud. Niet te filmen! En de ontwikkelingen staan niet stil, dus we blijven deze dienst verder optimaliseren zodat we onze klanten de best mogelijke beveiliging kunnen bieden. Ik ben wel trots dat we deze dienst voor alle ondernemers in Nederland beschikbaar hebben kunnen maken in plaats van dat alleen de grootste bedrijven het zich kunnen veroorloven.

Tof Johan! We zien inderdaad dat steeds meer van onze klanten naar volle tevredenheid aansluiting vinden op het MKB SOC. We zien nu steeds meer verdachte activiteiten binnen onze klantenkring, maar hoe kom je tot dit soort inzichten.

Oh dat is een goeie. Uiteraard volgen wij alle ontwikkelingen op de voet. We zagen de laatste jaren een sterke toename in cyberaanvallen en dat die ook gericht waren op het MKB, terwijl er geen dienst was die hierin voldoende voorzag voor juist deze klanten.

Daarnaast hebben wij, zoals je weet, jarenlange ervaring met de tools van de Microsoft Public Cloud. Deze ervaringen hebben wij gebundeld in de Cloud Journey om klanten te helpen bij hun migratie naar de cloud en de verdere doorontwikkeling van cloud oplossingen. Om de Cloud Journey voor elke klant optimaal te laten verlopen (elke organisatie gaat namelijk op zijn eigen tempo), werken wij met het STIP om inzichten in de ICT-omgeving van onze klanten te krijgen én te houden en op basis van deze inzichten verbeteringen door te voeren door deze op onze roadmap te plaatsen.

En nu wil je vast weten wat dat is. Het STIP staat voor het Synlogic Technology Innovation Playbook en bevat een vragenlijst over de status van de ICT-omgeving. Deze vragenlijst wordt door onze Cloud Engineers en Specialisten ingevuld bij de onboarding van een nieuwe klant en vervolgens elk kwartaal herhaalt. Het geeft ons een blauwdruk van de ICT-omgeving en geeft ons en onze klanten inzicht in de uitdagingen voor het verder optimaliseren van de omgeving. Het STIP is dus een levendig iets wat constant onze aandacht vraagt.

Klinkt interessant. Hoe werkt dat in de praktijk?

Het STIP bestaat uit reports voor verschillende thema’s die door een Engineer uit het Cloud Management Team (CMT) gereviewd worden. Vervolgens beoordeelt de Technology Customer Innovation Manager (TCIM) de uitkomsten van de review. In hoeverre voldoet de ICT-omgeving aan de eisen die aan de omgeving gesteld mogen worden? En bij afwijkingen wordt er gekeken welke acties er ondernomen moeten worden. Alle afwijkingen komen op de strategische roadmap welke de Cloud Journey vormt. Tijdens de (digitale) meetings met onze klanten – op locatie kan uiteraard ook – bespreken wij  de roadmap items.

Wil een klant ergens mee aan de slag dan maken wij een voorstel en na akkoord wordt het project ingepland en opgepakt door ons Cloud Project Team. Projecten kunnen bijvoorbeeld gaan over de moderne werkplek, het moderne datacenter of development uitdagingen. Daarnaast kunnen klanten uiteraard ook zelf wensen uitspreken. Ook deze voegen we toe aan de Cloud Journey.

Op deze wijze helpen wij klanten inzicht te geven in de mogelijkheden van de cloud, welke verbeteringen er mogelijk zijn voor hun ICT omgeving en zorgen we voor een betere bescherming tegen cybercriminaliteit.

Klinkt goed. Werkt dit voor alle klanten zo of zit er verschil tussen klanten?

Al onze klanten werken met onze Cloud Journey en daarmee met het STIP. Wel is het zo dat onze klanten ervoor kunnen kiezen om het beheer op één of meerdere thema’s uit handen te geven. Denk hierbij aan ons Cloud Support Center (support voor alle gebruikersvragen met betrekking tot Microsoft 365/de moderne werkplek), Azure Managed Services (monitoring van de Azure omgeving) en het Security Operations Center waar we het al eerder over hadden. Ons CMT is hoofdzakelijk actief voor onze ‘managed’ klanten.

Het doel van het CMT is ervoor te zorgen dat de ICT-omgeving zo efficiënt, stabiel en veilig mogelijk functioneert. Hiervoor voeren wij maandelijks een beheersessie uit op de omgeving van de klant. Veelal doen we dit op afstand, maar de klant kan ook voor beheer op locatie kiezen. Aan de hand van een checklist wordt de omgeving gecontroleerd en geüpdatet, waarna de werkzaamheden met de klant besproken worden.

Daarnaast hebben Ruben Koster, onze TCIM, en ik hebben wekelijks/maandelijks contact met de klant in de vorm van korte calls via Teams, volgens een vaste agenda. Denk daarbij aan incidenten (welke problemen zijn we tegengekomen), opvallende zaken, projecten, de roadmap en belangrijke overige punten. Alle input daarvoor verzamelen wij tijdens onze interne technische overleggen. Daarnaast worden verzoeken die binnengekomen zijn bij de overige CIM’s en Operators in het Support Center aangeleverd zodat het CMT precies weet wat er bij onze klanten speelt.

Tot slot, is er nog iets wat je wilt delen?

Ja zeker. Voor ons CMT zoeken wij nog een coördinator! Lijkt het jou leuk om jouw steentje bij te dragen? Bekijk dan de vacature en solliciteer direct.

Anita Teams 2

Over de auteur
Anita Mooij – Cloud vertaalmachine

Als marketeer vertaal ik de cloud techniek naar begrijpelijke taal, zodat jij weet wat je van ons mag verwachten.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Stel ons jouw vraag

De Cloud uitgelicht!

Synlogic helpt jou graag met het samenstellen van jouw eigen reis door de digitale transformatie. Om je inzichten te geven delen we graag informatie die interessante voor je kan zijn.

Nieuws & Cloud Blogs
Synlogic info

vragen over jouw cloud uitdaging?

Onze cloud experts helpen je graag op weg met jouw cloud uitdaging.