Simplify Cloud Innovation

Making the cloud work for you

Organisaties worden succesvoller door de inzet van de public cloud. Je hoeft alleen de vele mogelijkheden maar te omarmen
Data in de cloud veilig balk

Offline zijn; luxe of armoede?

Op mijn tijdlijn komt een stroom aan berichtjes voorbij van mensen die meer offline willen zijn: even een avondje offline met vrienden, een dagje sauna, een ouderwets vuurtje stoken of het bos in. En laten we eerlijk zijn offline zijn is een cadeautje: even niks, even geen telefoon, laptop of TV. Een genot vind ik dat. De meeste mensen kunnen dat nog wel met mij eens zijn. En toch hebben wij nog nooit een klant aan de lijn gehad die zei: “Oh heerlijk! Een ongeplande break in mijn drukke planning. De internetverbinding doet het niet en we zijn met zijn allen even lekker het bos in gegaan. Ik ben zo dankbaar dat we geen back-up verbinding hebben en we verplicht stilgezet zijn.”

Ik denk heel herkenbaar voor de meesten van ons en ook heel begrijpelijk. Het heeft vaak nogal wat gevolgen ‘een onderbreking van de internetverbinding’. Dus voor iedereen die liever niet het bos in gaat en zo snel mogelijk weer online wil, ging ik in gesprek met mijn collega Julian (Cloud Engineer). Mijn vragen: “Hoe ontstaat een onderbreking in een internetverbinding? Hoe kunnen we het oplossen? En nog beter: (hoe) kunnen we het voorkomen?”

“De klant belde en zei: ik zie hier alleen een lege kast staan. Er zit niks in hoor. Ik wist direct wat er aan de hand was. Ik had er weleens van gehoord, maar nog nooit zelf meegemaakt.”

Hoe ontstaat een onderbreking in de internetverbinding?

Roos en Julian bij patchkast

Julian, welkom! Leuk om met je in gesprek te gaan, want wij kennen elkaar nog niet zo goed he? Ik heb al wel gemerkt dat er altijd iets te lachen is als jij in de buurt bent.

Haha misschien! We maken van alles mee en dat is ook bij dit onderwerp zo.

Oh ja? Tell me more!

Toen ik deze afspraak aan het voorbereiden was en ik terugdacht aan alle oorzaken van onderbreking in een internetverbinding, dacht ik direct terug aan dat moment dat een klant belde met de opmerking: “niks doet het meer!”. Na mijn eerste controle vragen, dacht ik: “hmm hier klopt iets niet”. Ik vroeg hem om naar patchkast te lopen en te vragen wat hij zag. Zijn antwoord was ‘niks’. Hoezo niks? Welke lampjes zie je branden? ‘Ik zie helemaal geen lampjes, er zit hier niks in de kast hoor. Het is een lege kast’. Ik vroeg een foto per whatsapp, want het zal toch niet? Vorige week heb ik die volledig ingericht. Ik zie zijn foto en besef wat er is gebeurd: de patch kast is leeg gestolen.

Dat meen je niet? Hoe dan? Dat merk je toch?

Haha dat zou je inderdaad verwachten. Wanneer je cloud based werkt, merk je dat inderdaad snel! Bij deze klant was het geval dat zij veelal in lokale Word bestanden werkten. Hierdoor hadden zij het niet door. Deze situatie was jaren terug hoor en inmiddels zorgen we er altijd voor dat er óf een slot op de kast zit óf dat deze in de ruimte staat waar niemand bij kan. Naast dat de inhoud weg is, ligt je bedrijf ook stil en dat wil natuurlijk niemand.

Wat betekent een onderbreking in een internetverbinding?Julian bij serverruimte Synlogic

Ha dat snap ik! Een onderbreking in een internetverbinding wil natuurlijk niemand. Hoewel ik bij deze term zelf een invulling kan geven aan de betekenis ervan, ben ik toch benieuwd hoe jij dit zou omschrijven.

Je bent letterlijk afgesloten van de buitenwereld. Je krijgt geen mails meer, maar ook bijvoorbeeld Teams werkt niet meer.

Wat voor soort vragen stel jij wanneer jij de melding krijgt dat iemand ‘afgesloten is van de buitenwereld’?

De eerste vraag is altijd: ben jij de enige zonder internet of hebben er meer collega’s last van? En als dat laatste het geval is, kan het ook nog zijn dat het bijvoorbeeld per verdieping van het gebouw verschilt. Het kan namelijk ook een stroomissue zijn: de internetverbinding komt via een router binnen en zodra daar geen stroom opstaat, werkt de router niet meer. De internetverbinding kan verdeeld worden over verschillende switches. Als 1 van deze switchen geen stroom heeft, kan het zijn dat er een bepaalde verdieping (of afdeling) geen internet meer heeft.

Hoe kan ik een storing oplossen?

Oh Rick vertelde al een keer dat de vraag ‘Zit de stekker er wel in?’ vervelend kan zijn, maar heel vaak van toepassing is. Is dat in deze situatie ook zo?

Haha ja. Ik had inderdaad een keer een klant waarbij we de hele boel hadden onderzocht via de telefoon. Toen ik op de locatie kwam zag ik dat het knopje van de stekkerdoos per ongeluk op uit was gedrukt. Aan deze stekkerdoos zat de switch op aangesloten.

Julian toont belangrijke onderdelen patchkast en serverruimteHihi dat was voor jou dus makkelijk op te lossen.

Ja! Maar wel zonde natuurlijk. Ik stel sindsdien heel vaak deze controle vraag. Welke kleur heeft het lampje van de router, rood of groen. Soms is het herstarten van een computer of router al voldoende. Dat laatste zou ik niet alleen doen, bel dan altijd je ICT-partner. Een harde herstart kan er namelijk voor zorgen dat je opnieuw moet inloggen en die gegevens liggen vaak bij de ict-partner.

En als dat niet voldoende is?

Het probleem kan ook aan de internetprovider zijn kant liggen. Er is dan eigenlijk heel weinig wat we kunnen doen als het moment van de storing daar is. We kunnen de klant helpen dat het zo snel mogelijk weer graat draaien en een tijdsinschatting geven, de rest is dan buiten onze macht.

Eventueel kan er gebruik gemaakt worden van één of meerdere 4G verbindingen, maar in de meeste gevallen draait de huidige verbinding alweer voordat een dergelijk apparaatje is aangevraagd en afgeleverd. En een dergelijke oplossing werkt ook niet altijd goed. In hartje Amsterdam of in the middle of nowhere, heb je hier niks aan. Ook de grote en technische inrichting van een bedrijf maakt uit in de overweging. Een bedrijf dat volledig in Azure werkt met 10 – 20 medewerkers zou hiervoor geschikt kunnen zijn.

Een hotspot maken van je mobiel is altijd een snelle en veilige oplossing. Wanneer medewerkers hun privé mobiel gebruiken, kost hen dat natuurlijk wel hun eigen data.

Is dat dan ook veilig? Een privémobiel koppelen aan je bedrijfsdevice?

Ja dat kan gerust. Mocht het privé device geïnfecteerd zijn, dan pakt de virusscanner dit wel op.

Wat kan ik doen om het te voorkomen?

Lampjes branden in serverruimte

Uit voorzorg is het wellicht verstandiger om te zorgen voor een back-up verbinding; de verbinding draait dan binnen no time weer. Dit krijgt natuurlijk wel weer een extra plek op je ict-begroting. Je kunt jezelf dan afvragen; Wat is de impact op mijn organisatie als ik het niet doe en wat ik heb ervoor over om dat te voorkomen? De ict-partner en klant hebben namelijk invloed op het ‘klantdomein’, maar nooit op het domein van de provider. In dat geval is voorkomen beter dan genezen.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Stel ons jouw vraag

De Cloud uitgelicht!

Synlogic helpt jou graag met het samenstellen van jouw eigen reis door de digitale transformatie. Om je inzichten te geven delen we graag informatie die interessante voor je kan zijn.

Nieuws & Cloud Blogs
Synlogic info

vragen over jouw cloud uitdaging?

Onze cloud experts helpen je graag op weg met jouw cloud uitdaging.