Simplify Cloud Innovation

Making the cloud work for you

Organisaties worden succesvoller door de inzet van de public cloud. Je hoeft alleen de vele mogelijkheden maar te omarmen
Data in de cloud veilig balk

Outlook start niet?

Ochtend supportdesk

Vorige week liep ik mee op de supportdesk en liet Rick mij zien wat drie meest voorkomende problemen en hun oplossingen zijn. Outlook start niet op was één van die problemen. Hij liet me zien wat je kunt doen als dat gebeurt. En ik kreeg de tip dat je Outlook App het in bijna alle gevallen nog wel doet. “Handig als je een deadline hebt”, zei Rick nog. Die tip komt me nu goed van pas.

Daarom deel ik in deze blog met je hoe je bij een storing in Outlook (bijna) altijd verder kan werken en welke zaken je zelf kunt doen om zo snel mogelijk weer online te gaan.

First things first; Outlook doet het niet en je wilt weer aan de bak. De dag is al druk genoeg! Voordat we naar de oorzaak van het probleem ga, laat ik je zien hoe je deze storing kunt omzeilen.

  • Je gaat naar Office.com en logt in met je Microsoft account;
  • klik aan de rechterkant op de het logo van Outlook:

 

Outlook instellingen

 

Outlook wordt nu geopend en je kunt verder werken! Wil je direct naar je inbox? Kies dan voor https://outlook.office.com/mail/inbox

Je kan ook verder werken in de Outlook App op bijvoorbeeld een ander device. Wil jij weten hoe jij de Outlook App kan instellen? Bekijk dan dit filmpje

De meest voorkomende storingen/oplossingen

Ik beken: als mijn telefoon vraagt om een update stelde ik dit zo lang mogelijk uit (inmiddels niet meer, omdat ik leerde dat dit een mogelijk gevaar is voor mijn online veiligheid).  Het verbaasde me dan ook niet dat één van de eerste dingen die onze supportdesk controleert is of jij je updates wel bijgewerkt hebt?

Hoe kan je dit zelf controleren?

  • Je gaat naar Start – Instellingen – Bijwerken en beveiliging – Windows Update

Afbeelding1

Als er nog nog updates zijn die je nodig hebt, staan die hier. Voer de updates uit en herstart je PC of laptop. In de meeste gevallen werkt Outlook dan weer.

Bij mij staat er nu dit:

Afbeelding2

Er zijn geen updates nodig en de oorzaak ligt dus elders, door naar oplossingen 2:

Kloppen de gebruikersnaam en wachtwoord wel?

De vraag die ik nu ga stellen, komt een beetje overeen met de vraag ‘zit de stekker er wel in’. Het is een vervelende vraag, maar toch echt nodig. Het komt vaak voor dat een verkeerd wachtwoord is gebruikt, of dat het wachtwoord is gewijzigd op een ander device, waardoor de inlog niet meer werkt. Wil jij een nieuw wachtwoord instellen? Ga naar Office.com en klik op het tandwieltje rechtsboven aan, klik op wachtwoord wijzigen en volg de stappen (wil je weten waar een goed wachtwoord aan moet voldoen, bekijk dit filmpje )

Is dit ook niet het geval? Wellicht is Outlook dan niet goed afgesloten:

Heb je Outlook goed afgesloten?

Wanneer Outlook nog actief is op de achtergrond, vindt Outlook het ook lastig om te starten. Dit kan je heel eenvoudig zelf controleren door deze stappen te zetten:

  • Ga naar de zoekbalk naast Start – Type in Taakbeheer – Klik op de app Taakbeheer.

 

Staat Outlook hier nog tussen? Klik dan op de knop beëindigen en herstart jouw device. Grote kans dat Outlook daarna weer start.

Maar goed, eerlijk is eerlijk. Soms is Outlook gewoon stuk (mijn collega’s noemen dat corrupt) en is er een cloud specialist nodig om het voor je op te lossen.

Er zou bijvoorbeeld een melding kunnen staan als ‘Setmappen kunnen niet geopend worden’ of ‘Gegevens bestand kan niet worden gevonden’. Er zijn zoveel redenen en meldingen waarom Outlook niet zou kunnen werken, dat het onmogelijk is om deze allemaal voor jullie uit te schrijven.

Gelukkig zijn mijn collega’s er voor je, voel je altijd vrij om contact op te nemen, wij helpen je graag!

Vriendelijke groet,

Roos op’t Holt
Ik maak Cloud oplossingen eenvoudig en begrijpbaar

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Stel ons jouw vraag

De Cloud uitgelicht!

Synlogic helpt jou graag met het samenstellen van jouw eigen reis door de digitale transformatie. Om je inzichten te geven delen we graag informatie die interessante voor je kan zijn.

Nieuws & Cloud Blogs
Synlogic info

vragen over jouw cloud uitdaging?

Onze cloud experts helpen je graag op weg met jouw cloud uitdaging.