VoIP bellen over het internet


Wat is VoIP?
Bij VoIP bel je over een computernetwerk. Je belt via een vaste internet verbinding (via Wifi bellen is fout gevoelig en passen wij niet toe). Bellen via Skype/Teams is ook bellen via het internet, maar toch weer anders . Laten we VoIP voor het gemak internetbellen noemen.
Het grootste verschil tussen digitaal bellen en internetbellen is dat je met internetbellen, belt vanaf een IP-adres en met digitaal bellen, bel je ‘gewoon’ naar een telefoonnummer . In het verleden belde je bij Teams/Skype van account naar account (Gebruikersnaam/wachtwoord).
Wanneer wij VoIP integreren in een Teams omgeving, ben je bovenop de reguliere bereikbaarheid van Microsoft Teams, ook bereikbaar op externe en interne nummers.
Hoe werkt VoIP?
Bij VoIP bel jij over het computernetwerk en wordt jouw gesprek via het internet verstuurd. Bij VoIP heb jij geen analoge of digitale telefoonlijn nodig. Voor het gebruik voelt VoIP bellen hetzelfde als analoog bellen én ziet er ook gewoon hetzelfde uit (je hebt alleen andere toestellen die geschikt zijn voor VoIP bellen). VoIP wordt aangeboden via verschillende aanbieders en kan ook plaatsvinden tussen computers of mobiele telefoons.


3 belangrijke voordelen
De voordelen van bellen via internetbellen zijn groot. In het kort komen ze op het volgende neer:
- Betere kwaliteit
- Goedkoper
- Veiliger
Zoals gezegd is de kwaliteit van VoIP telefonie beter dan bij digitaal- of analoog bellen. Het stoort minder en valt minder weg. Bovendien heb je geen analoge of digitale lijn meer nodig. Daarmee is VoIP telefonie over het algemeen dan ook veel goedkoper dan analoog. Versluiting van de lijn is beter toe te passen, waardoor het veiliger werkt. Daarnaast is er veel meer mogelijk met VoIP. Denk bijvoorbeeld aan het combineren van verschillende vormen van communicatie (zoals voicemails, e-mail en beeldbellen) vanaf één apparaat.
Geen internet = niet bereikbaar
Hier kunnen we heel kort over zijn. Als er geen internet of stroom is, kan je helaas ook niet bellen. Wat wij aanraden is om VoIP en je normale LAN te scheiden. Dit doen wij door middel van een tweede internetlijn of door een tweede virtuele EVC. Wanneer je gebruik maakt van een UPS, is het zelfs mogelijk een tijdje zonder stroom te bellen.
Houd er daarnaast rekening mee dat je tijdens een Teams meeting nog gestoord kan worden via VoIP, als je Teams en VoIP niet met elkaar hebt geïntegreerd. Dit komt de productiviteit niet ten goede. Combineer je Teams bellen met VoIP dan heb je de krachtigste combinatie voor optimaal intern én extern samenwerken.


Bellen via VoIP, zoals wij dat aanbieden, is geschikt voor organisaties met 1 tot wel 10.000 medewerkers.
Wat heb je nodig?
Als je via VoIP gaat bellen dan heb je de volgende zaken nodig:
- een internetverbinding (zonder wordt bellen erg lastig)
- een telefoonnummer
- een telefooncentrale in de cloud
Jouw telefoonnummer(s) wordt gekoppeld aan de centrale en is locatie onafhankelijk. Stap je over van een VoIP provider dan is nummerbehoud mogelijk. Je kan dus gewoon jouw nummer(s) meenemen.
We zorgen voor de VoIP verbinding naar jouw algemene centrale, vaste toestellen (de meeste toestellen zijn geschikt), wachtrijen, nummers, koppeling met jouw CRM, belgroepen en meer.

Synlogic biedt alles voor een optimale samenwerking
E-mail en bestanden in de cloud
Cloud Starter
Moderne werkplek
Flex Together
Microsoft 365
Office in de cloud
Bellen met Teams
Teams Calling
Optimaliseren met data
Smart Optimized
Wij staan voor je klaar

Overtuigd van de voordelen van bellen via VoIP en wil je meer weten over de mogelijkheden die wij bieden?
Tijdens een vrijblijvend persoonlijk gesprek vertellen we je graag meer over de mogelijkheden en onze werkwijze. Laat je gegevens even achter dan nemen wij contact met je op.